
רכב פרטי על חשבון תחבורה ציבורית – האם יש פתרון לעומסים בכבישי ישראל?
רכב פרטי על חשבון תחבורה ציבורית – כמות הולכת וגוברת של מכוניות חדשות שפוקדות את כבישי ישראל מידי שנה יחד עם שיפור ויצירה איטית מידי של תשתיות חדשות מביאים לכך שהמדינה שלנו מלאה בפקקים. קיימים מספר פתרונות בכדי להתמודד עם סוגיית הפקקים בארצנו ועליהם ידובר במאמר הבא, זאת לצד פירוט על המצב הקיים.
מצב הכבישים בישראל
כפי שכמעט כל אחד יודע, בשנים האחרונות נעשים מאמצים כבירים לשפר את התשתיות במדינה ולשדרג אותן וזאת בכדי להקל על המצב בכבישים. אף על פי כן, כמות המכוניות החדשות שעולות על הכביש מידי שנה רק הולכת וגוברת וקצב בניית הכבישים החדשים איטי מידי ביחס לכמות המכוניות שמצטרפות מידי שנה. רבים מנסים להציע פתרונות אך המצב לא באמת מתקדם. בחירה בפתרונות שבאמת מתאימים תוכל לעשות את ההבדל ולהביא לכדי שינוי אמתי במצב הקיים בכבישים של המדינה.
האם משתלם להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית?
כיום לא משתלם להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית וזאת מכיוון שמדובר בתחבורה שנחשבת לא אמינה. רבים רואים כי בחירה בתחבורה ציבורית כרוכה בסבירות גבוהה לאיחורים, חוסר נוחות ועיכובים רבים באופן כללי. לא סתם רבים בוחרים לרכוש רכב ולבלות על הכבישים במשך זמן רב, אף על פי שאין מדובר בפתרון אידאלי. בכל אופן, במידה והמדינה תדע להשקיע יותר כספים בתחבורה ציבורית לשם שיפור התשתית הקיימת, רבים יעדיפו תחבורה מסוג זה על פני תחבורה פרטית.
המפסידים העיקריים מהפקקים
האוכלוסייה העיקרית שמפסידה מהפקקים אשר קיימים היום ובשפע זו האוכלוסייה שצריכה להגיע בבוקר לעיר אחרת בשביל לעבוד גם בצפון הארץ המצב לא שונה שאנשים מחפשים עבודות בבית שאן או באזור עמק יזרעאל גם נאלצים לעמוד בפקקים בשעות הבוקר. זו תופעה שנקראת יוממות והיא הופכת נפוצה יותר ויותר. אותה אוכלוסייה צריכה לבלות במשך כל יום זמן רב בפקקים ודבר זה פוגע בצורה משמעותית באיכות החיים של אותם אנשים. הרי בוודאי שכל אותם עובדים היו מעוניינים לבלות פחות על הכביש ויותר עם המשפחה שלהם.
אין מדובר בעניין בלתי אפשרי. תחבורה ציבורית איכותית זה שם המשחק והמדינה צריכה להבין זאת. רק כך יהיה ניתן לשפר את איכות חייהם של אינספור אנשים שעובדים היום באזור מרכז הארץ וסובלים מפקקים יומיים.
מה המדינה עושה וכיצד ניתן לשפר את המצב?
המדינה משקיעה מיליארדים רבים בהרחבתו של כביש 6 צפונה, בניית רכבת העמק, הרכבת הקלה בירושלים, רכבת קלה בתל אביב, המטרונית ולא מעט פרויקטים נוספים. אף על פי כן, המצב הבעייתי עדיין קיים.
שיפור מערך התחבורה הציבורית יוכל להביא לפתרון אמתי בנושא. מערך הרכבות והאוטובוסים, קארפול וחברת הסעות שתיקח את העובדים למקום העבודה צריכים לא מעט השקעות מצד המדינה וזאת בכדי שיוכלו להוות פתרון מקיף לכלל האוכלוסייה. לאחר שהמדינה תתחיל להקדיש כספים רבים לשיפור התחבורה הציבורית יהיה ניתן לראות שיפור ניכר במצב הקיים היום במדינה.